Læring på Lindholm Høje Museet

Et museumsbesøg giver en ”ud-af-skolenoplevelse”, der sætter den øvrige læring i perspektiv. På museet kan man få lov til at bruge sine sanser på en anden måde end i klasselokalet.

Du kan som underviser bruge museet i mange fag – ikke kun i historie, men også i for eksempel dansk, idræt, drama, kristendom, matematik, hjemkundskab, samfundskundskab og konfirmationsforberedelse.

Herunder kan du læse mere om, hvad vi blandt andet kan tilbyde på Lindholm Høje Museet samt downloade elevopgaver. Vi tilbyder rundvisninger for grundskoler, specialskoler og ungdomsuddannelser.

Det er muligt at downloade tre undervisningsmaterialer, som kan bruges som forberedelse forud for et besøg på museet.

Ønsker du mere info, eller vil du booke en rundvisning til din klasse, kontakt os da via historiskmuseum@aalborg.dk eller ring til os på telefon 99 31 74 40.

For skoler i Aalborg Kommune

Skoler i Aalborg Kommune har mulighed for at benytte et særligt tilbud gennem Aalborg Kommunes Skoletjeneste på Lindholm Høje Museet. Læs mere og kontakt Aalborg Kommunes skoletjeneste via www.aabenaalborg.dk.

Skolemateriale om vikingernes daglige liv på Lindholm Høje for mere end 1000 år siden. Materialet er beregnet til 3. til 6. klasse og tager eleverne med på besøg hos Svala og Hauk, som bor på Lindholm Høje.
Togt Tidende er en avis, der omhandler den danske konge Knud den Stores togt til England i 1015. Materialet indeholder flere artikler om livet til søs under vikingetiden samt opgaver dertil. Avisen er målrettet 3. til 5. klasse. Materialet er udarbejdet af de to historiestuderende Peter Musgaard Christensen og Sia Hauritz Jensen.
“Fra Odin til Kristus” fortæller om overgangen fra nordisk mytologi til kristendom. En overgang, der fandt sted i vikingetiden og som har påvirket de mennesker, der levede på Lindholm Høje. Materialet er målrettet elever fra 7. klasse og op.

Praktiske opgaver til undervisningsmateriale om vikingetiden på Lindholm Høje

Inspirationsmateriale: Den gamle kloge Mimer og visdommens kilde

Lærervejledning til Togt Tidende